Zollverein – Ruhr Museum (Biraz Kömür Biraz Çelik)

27 Ocak Cumartesi günü tur bileti alıp Zollverein-Ruhr Museum'a gittim. Fakat ben turu alırken diline hiç dikkat etmemiştim. Meğerse aldığım turun dili Almancaymış. Hiçbir şey anlamayacağım için tura katılmadım tabii ki. Görmek istediğim "The Schaudepot of the Ruhr Museum" denilen kok ve tuz fabrikasına da sadece tur rehberi ile giriş yapılabiliyormuş. Ben o yüzden maalesef o kısmı göremedim. Sadece "Nature, Culture and History of the Ruhr Area" kısmını gezebildim. Tur saat 14.30'da olduğu için 14.30’da müzeye gitmiştim. Fakat Ruhr Museum baya büyükmüş. Hızlı yürüyerek bile ancak 17.30'da çıkabildim. Bir insan rahatlıkla tüm gününü burada harcayabilir. 

Bu blogda biraz müzeyle ilgili notlarımı paylaşmak istiyorum. Almanya içinde 16 eyalet bulunan federal bir devlet. Ben Kuzey Ren-Vesfalya eyaletindeki Essen şehrinde kalıyorum. Bu eyaletin içinde Köln, Dortmund, Bochum, Duisburg, Düsseldorf (eyaletin başkenti) gibi birçok şehir var. Ayrıca Belçika ve Hollanda'ya sınırı bulunuyor. Ruhr'da Kuzey-Ren Vestfalya eyaletinde bulunan Duisburg, Essen ve Dortmund gibi şehirleri içine alan bir sanayi bölgesi. Burada haritayı da paylaşıyorum. Gri çizgiler eyalet sınırlarını gösteriyor, kırmızı kısım da Ruhr bölgesini.

 

Zollverein 1834 yılında Prusya liderliğinde bölge içindeki gümrük ve ekonomi politikalarını yönetebilmek için kurulmuş bir koalisyonmuş. Ruhr Bölgesi'nde birçok bölgede kömür üretmek için maden çıkarılıyormuş. Fakat UNESCO sadece Zollverein kömür madeni ve kok fabrikasını 2001'de Dünya Kültür Mirası olarak seçmiş. Ve bu fabrika bir müzeye dönüştürülmüş. İlk kez 1834’te maden katmanına ulaşılmış ve 1847'de de ilk maden kuyuları kurulmuş. 1986 yılına kadar da burası çalışmış. 

Peki kok nedir? Kok dediğimiz şey kömürün uzun süre yüksek sıcaklıkta ısıtılmasıyla elde edilen bir şey. Kömür alınıp "coke oven battery" denilen fırınlarda kontrollü oksijen ile yani yakmadan kok haline dönüştürülür. Böylece gözenekli ve karbonca zengin kok elde edilir. Yabancı maddeleri ayrıştırmak için kok yıkanır. O esnada demir cevheri yabancı maddelerden ayıklanır. Kok, demir cevheri ve kireç taşı "blast furnace" denilen büyük fırınlarda ısıtılır. Kireç taşı da eriyik içindeki yabancı maddeleri cüruf haline getirmek için kullanılır. Cüruf yüzeye çıkar ve yüzeyden ayıklanarak daha kaliteli bir çelik elde edilir. University of Kentucky’nin sitesinden aldığım çelik üretiminin genelleştirilmiş çizimini buraya ekledim. Ayrıca müzenin üst katından ve girişinden de birer fotoğraf paylaşıyorum.

Ref. https://www.uky.edu/KGS/coal/coal-for-cokesteel.php


 





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İÇİMDE BİR ZEYNA YAŞARMIŞ

SEVGİLİ İK, İLK DEFA KENDİMİ 10 YIL SONRA BİR YERLERDE GÖREBİLİYORUM

Yurttan Steele’ye Giderken Toprağından Geçmeme İzin Veren Orman’a